Spells & Compost
Med arbetet Spells & Compost påbörjar duon The Disengaged Free Jazz Orchestra ett nytt undersökande och drömmer nya drömmar tillsammans, ett projekt som utforskar magiska formler, spekulativ futurism och materiell ekokritik. Med soprummet som rekvisitaförråd experimenterar duon med hemmagjorda lo-fi instrument, livemixad film och sina egna oskolade röster i en kaospoetisk performance tillsammans med den multifauna som bebor och delar våra liv och kroppar.
Performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra består av Kajsa Wadhia och Maria Stiernborg. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har de arbetat fram ett eget scenspråk som utgår från ett skevt, bångligt uttryck där friktion, dissonans och humor används som krafter att ifrågasätta rådande samhällsbygge.
Med stöd av Kulturrådet
Spells & Compost hade premiär på Uppsala Konstmuseum i november 2019.
Biografier:
Kajsa Wadhia arbetar konstnärligt och kuratoriellt mellan fälten performance och koreografi och har en MA i Nya Performativa Praktiker från SKH, 2015. Hon utgör tillsammans med Maria Stiernborg performanceduon ”The Disengaged Free Jazz Orchestra”, som undersöker neoliberal kapitalism, prekära arbetsvillkor och konstnären som arbetare. Hon ingår också i en performancetrio med Moa Franzén och Tove Salmgren som undersöker röst som kroppslig materialitet och koreografiskt verktyg i verken From a Throat of Flesh och Body sung. 2019 startade hon Spekulativa Juntan tillsammans med Maria Stiernborg, Anna Kinbom och Mariana Suikkanen Gomes, ett konstnärsdrivet initiativ som kombinerar högläsning och kollektivt hantverk under temat spekulativ feminism. Sedan 2016 driver hon tillsammans med Tove Salmgren Köttinspektionen Dans- en konstnärsdriven scen för experimentell dans och performance.
www.disengagedfreejazz.com
www.kottinspektionen-dans.se
Med tekniker som performance, textil och text undersöker Maria Stiernborg en visuell estetik som är handgjord, avsiktligt klumpig och lo-fi med inslag av slöjd. Från en position av molande paranoia och längtan efter nya världar formas flyktlinjer bort från krav på effektivitet och ständig närvaro.
Maria Stiernborg har en kandidatexamen från Stockholms Dramatiska Högskola i scenografi/kostym och en masterexamen från Konstfack, Konst i Offentligheten. De senaste åren har hon drivit performanceduon The Disengaged Free Jazz Orchestra i samarbete med koreografen Kajsa Wadhia och det konstnärsdrivna diaglogbaserade och ständigt pågående konstverket Spekulativa Juntan (ett samarbete mellan Maria Stiernborg/Kajsa Wadhia/Anna Kinbom/Mariana Suikkanen Gomes)
22 maj kl 16.00
Performance med mycket begränsat antal platser pga smittoläget med covid.
Förbokning krävs på kottinspektionen@gmail.com